توضیحات درباره کتاب
تجارت الكترونيكي، حاصل پيشرفت فناوري اطلاعات است كه كشورها ميتوانند با استفاده از آن بر پارامترهايي نظير بهرهوري، مزيت رقابتي، دسترسي بهتر به بازار بينالمللي، ايجاد فرصتهاي جديد براي نيروي كار، كمك به بهبود و افزايش شفافيت بازار تاثير بگذارند. تجارت الكترونيكي به منزلهي مهمترين محصول فناوريهاي نوين ميتواند فرصت مناسبي براي كشورها در مبادلات تجاري داخلي و بينالمللي باشد. در اين ميان كشورهاي توسعهيافته به دليل وجود بسترهاي لازم موفقتر عمل كردهاند، اما در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران در اين زمينه فاصلهي زيادي با كشورهاي پيشرفته ايجاد شده است. عدم وجود زيرساختهاي مناسب ناآگاهي عمومي و فرهنگ استفاده از تجارت الكترونيكي در كشور را ميتوان دلايل اصلي شكاف ديجيتالي ناميد. از اينرو در بهرهبرداري از تجربيات كشورهاي پيشرو در زمينهي تجارت الكترونيكي از اهميت فوقالعادهاي در حوزهي اجرا و تحقيق برخوردار است. به همين دليل در اين كتاب اقدام به بررسي تجربيات و برنامههاي كشورهاي مختلف (توسعه يافته، در حال توسعه) كردهاند تا منابع و اطلاعات مناسب را در اختيار محققان قرار دهند. تحقيق موجود در كتاب در پنج فصل تنظيم و تهيه شده است: كليات، مباني نظري، منابع اطلاعات تجربيات كشورها در تجارت الكترونيكي، تجربيات كشورها در تجارت الكترونيكي، و آييننامهي به روزسازی تجربيات.