توضیحات درباره کتاب
اين كتاب زندگي شورانگيز لياستر اسبرگ استاد و مدرس معروف رشتهي بازيگري است. خيلي ها ميدانند كه هدايت بازي آلپاچينو در پدرخواندهي 2 به عهدهي او بود و پاچينو نيز كه مدتها مترصد بود تا به خاطر رهنمودها و حمايتهاي فكري استادش به او اداي دين كند، اسكار خود را براي فيلم رايحهي زن به ياد و خاطرهي لي استر اسبرگ تقديم كرد. توجه به اين مرد جنجالي از آن روست كه تفكري مدرن در عرصهي پرورش هنرپيشه به حساب ميآيد. با اينكه خودش معترف است كه آموزشهاي او در راستاي آموزههاي استانيسلافسكي است ولي با شهامت نظرات استاد روس را نقد ميكند. در روش او اصالت با «بازيگر» است نه «نقش». به همين دليل با تمهيدهاي ويژهاي نظير «حافظهي عاطفي» هنرپيشه را وا ميدار كه از چارچوب متن فراتر رود. روش او مخالف هر گونه تصنع و وانمودسازي در بازيگري است. سخن او شايد يادآور همان كلام فيلسوف قديمي يونان باشد كه ميگفت: اگر ميخواهيد ديگران بگريند، نخست بايد خود گريه كنيد. كتاب استر اسبرگ شرح حالي است خواندني از زندگي پربار او در دنياي نمايش. تفاوت شگرفي است بين بازيگراني كه مانع بروز عواطف حسي در بازيشان ميشوند و كساني كه بيمهابا و عميق از آنها بهره ميگيرند. دستهي اخير ممكن است از سوي برخي كه با برونفكني عواطف مخالفاند سرزنش شوند و اين استعداد در آنها مجال رشد نيابد. بعضي از آنها در نمايش اعمال روزمره موفقاند يعني حسي روشن و صريح دارند، اما به محض اينكه وضعيت بحراني شود نميتوانند عواطف شديدتر را بهخوبي ارائه دهند.
بازيگر تا وقتي علائمي بازدارنده در بازياش بروز نميدهد، احتياجي به حك و اصلاح نيز ندارد. كافي است رها باشد و از تمسك به حالات بياني كليشهاي اجتناب ورزد. وقتي محركي جديد وارد بازي ميشود اقتضاي نمايش ايجاب ميكند كه بازيگر واكنشهاي بياني جديدي از خود بروز دهد كه با عادات قبلياش نميخواند.