توضیحات درباره کتاب
جامعهشناسي هنر، دانشي «دوزيستي» متشكل از دو ركن هنر و جامعهشناسي است. هنر، واژهاي با بار ارزشي، از زمرهي علوم انساني است كه سرشتي كيفيتگرا دارد. زيباشناسان و فيلسوفان هنر كوشيدهاند هنر را از زواياي سهگانهي هنر، هنرمند و مخاطب بنگرند و با صورتبندي تعاريفي عمدتاً ذاتشناسانه، پرسش كلي چيستي هنر را پاسخ گويند. جامعهشناسي علمي كميتگراست كه به مطالعهي اجتماع و نظامهاي انساني، روابط افراد با يكديگر و با جامعه، نهادها و ساختارهاي اجتماعي ميپردازد، و نيز به موضوع ارتباطات انساني و چگونگي انتقال و خلق معني در بستر اجتماع، توجهي جدي دارد. جنبهي اخير، در جامعهشناسي هنر حائز اهميت محوري است. قياس رويكرد علوم انساني و علوم اجتماعي به هنر، كه فصل مهمي از اين كتاب است، بازگشايندهي دريچهي وسيعي به روي بحثهاي جاريِ مطالعات فرهنگي و پژوهشهاي هنري است كه چالش گفتماني زيباشناسي و جامعهشناسي هنر در سرلوحهي آن قرار دارد.
مجموعهي حاضر ضمن بررسي رهيافتها، نظريهها و گفتمانهايي كه اساس مطالعات اجتماعي هنرها در زمانها و مكانهاي گوناگون قرارگرفتهاند، اهميت و نقش نهادهاي اجتماعي، فرهنگي، ديني، سياسي و اقتصاديِ تأثيرگذار بر آفرينش و بازآفريني هنرها را به تحليل و ارزيابي ميگيرد و بر شيوههاي خلق آثار هنري در بستر اجتماع و چگونگي ايجاد ارتباط ميان هنرمندان و مخاطبان آثار هنري، و عرضه و فروش آنها، در دورههاي مختلف نظر ميكند. هنر و ايدئولوژي، هنر و اخلاق، بررسي پايگاه اجتماعي و اقتصاي هنرمندان، نقش بازاريابان و منتقدان در كامياب ساختن آثار هنري، نقش هنر در بازتوليد منزلت اجتماعي، تحقيق دربارهي ريشههاي اجتماعي معيارهاي ذوق و داوري و نيز عوامل اجتماعي تفسيرها و ارزيابيهاي هنري، و ديگر دستاوردهاي جامعهشناسي هنر در عرصههاي نظري و عملي از زمرهي بحثهاي اين مجموعه است.