-

خوشه گردشگري: رهيافتي نوين در توسعه صنعت گردشگري

Tourism cluster: a new approach in expanding tourism industry


پدیدآور (ها) : ناشر : شابک : 9789644691966

نوبت چاپ 1 - وزيري (شوميز) -

تعداد صفحات :0

سال انتشار: 1387

قيمت :12000 ريال

قيمت انتشارات طاعتی :12000 ريال




کد کتاب:112557    محل کتاب:194
موجود نیست





ارسال درخواست

توضیحات درباره کتاب


اين كتاب به منظور ترسيم الگويي مناسب با هدف توسعه‌ي صنعت گردشگري كشور ـ با استفاده از تجارب كشورهاي ديگر ـ فراهم آمده است. در بخش نخست كتاب راهبردهاي توسعه‌ي رهيافت خوشه‌اي به عنوان رويكرد موفق توسعه و هم پيوندي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط با يك‌ديگر مطرح گرديده است. در بخش دوم رهيافت خوشه‌اي با تأكيد بر خوشه‌هاي صنعتي و مفهوم خوشه به همراه چند نمونه‌ي موفق از برخي كشورهاي منتخب بررسي شده است. هم‌چنين در اين فصل به تشريح مدل رايج توسعه خوشه پرداخته شده و صنعت موزيك ايرلند را به عنوان صنعتي كه تعامل فعالي با صنعت گردشگري اين كشور دارد در قالب مدل بيان شده است. در بخش سوم چند نمونه‌ي موفق توسعه‌ي صنعت گردشگري از طريق رهيافت خوشه‌اي تبيين گرديده و به تشريح تجارب موفق خوشه‌ي گردشگري در كشورهاي آفريقاي جنوبي، لبنان، اسكاتلند، اندونزي، اسپانيا، اردن و تايلند و هم‌چنين ترسيم ارتباط اين خوشه‌ها با ساير بخش‌هاي اقتصادي نشان داده شده و در بخش چهارم به راه‌كارهاي سياسي به منظور توسعه گردشگري مبتني بر تجارب كشورهاي منتخب اشاره گرديده است. در كتاب چنين نتيجه‌گيري شده است: "تجربه كشورهاي ديگر نشان مي‌دهد كه تشكيل خوشه‌ها با هدف انجام عمليات بازاريابي و طراحي، موفق‌تر از تشكيل خوشه‌هايي بوده است كه در خود عمليات توليد همكاري داشته‌اند. در حقيقت خوشه‌هايي كه با هدف ايجاد كانال‌هاي بازاريابي و هم‌چنين ايجاد ظرفيت براي پاسخ به تغييرات بازار تشكيل شده‌اند، عملكرد چشمگيرتري داشته‌اند. بر اين اساس تشكيل خوشه با سه هدف عمده صورت مي‌پذيرد كه عبارت‌اند از: 1- جهت‌گيري براي تامين نيازهاي مشتري؛ 2- تشكيل خوشه بايد به انتقال تجارب شركت‌هاي عضو به يك‌ديگر منجر شود و هزينه‌ي مبادلات را كاهش دهد. 3- كمك به تشكيل خوشه بايد موجب ايجاد يك فرايند بهبود مستمر گردد، چنان كه ميزان وابستگي اين شركت‌ها به حمايت‌هاي خارجي در طول زمان به حداقل ممكن برسد.