-


همه مردان شاه


پدیدآور (ها) : ناشر : شابک : 9789647514422

نوبت چاپ 7 - رقعي (شوميز) -

تعداد صفحات :365

سال انتشار: 1396

قيمت :900000 ريال

قيمت انتشارات طاعتی :900000 ريال




کد کتاب:127398    محل کتاب:-F54/6
موجود نیست





ارسال درخواست

توضیحات درباره کتاب




بيش از نيم قرن پيش، آمريكا براي نخستين بار دولتي را در كشوري خاورميانه‌اي سرنگون كرد. قرباني اين كودتا دكتر محمد مصدق نخست‌وزير منتخب و دموكرات ايران بود. اگرچه كودتا ابتدا يك موفقيت به‌ شمار مي‌رفت، امروز خود را به عنوان درس وحشتناكي براي خطرات دخالت خارجي نشان مي‌دهد.

در اين كتاب خبرنگار كهنه‌كار نيويورك تايمز، استيون كينزر، شرح دست اول و كاملي از اين عمليات سرنوشت‌ساز به دست مي‌دهد. گزارش وي، بازسازي ساعت به ساعت رويدادهاي مرداد ۱۳۳۲ را در بر مي‌گيرد و با ارزيابي «ميراث عذاب‌آور و وحشتناك» كودتا، به پايان مي‌رسد.

عمليات آژاكس، كه نام رمز كودتا بود، تاريخ ايران، منطقه و جهان را دگرگون كرد. محمدرضا شاه را به تخت طاووس بازگرداند و به او امكان داد استبدادي را به كشور تحميل كند كه درنهايت، انقلاب اسلامي ۱۳۵۷ را موجب شد. انقلاب اسلامي به‌نوبه‌ي خود الهام‌‌بخش بنيادگرايان در سراسر دنياي اسلام شد.

كينزر، در اين كتاب تأكيد مي‌كند كه «دور از ذهن نمي‌نمايد كه بتوان خط ممتدي را از نقطه‌ي آغاز عمليات آژاكس تا رژيم سركوبگر شاه و انقلاب اسلامي و تا گردونه‌هاي آتشيني كه مركز تجارت جهاني در نيويورك را به كام خود كشيدند، ترسيم كرد.»

اين كتاب با رويكردي هوشمندانه به تاريخ خاورميانه و سياسيت خارجي آمريكا، نگاهي روشنگر به رويدادي مي‌اندازد كه پيامدهاي ناخواسته‌ي آن ــ انقلاب اسلامي و تعرض خشونت‌بار آمريكا ــ تاريخ جديد جهان را شكل بخشيده است. با توجه به نقش رو به گسترش ايالات متحده در خاورميانه، خواندن اين كتاب ضروري به نظر مي‌رسد.